Del

Om mit arbejde

Af Majken Bilgrav

Jeg er født og opvokset på landet i det vestlige Himmerland. Naturen var allerede dengang en selvfølgelig del af min hverdag, både når jeg hjalp til på gården, legede ved mosen, fjorden eller i skoven. Mine forældres store interesse var naturen. De fortalte mig, hvad træerne, planterne og fuglene hedder, og åbnede mine øjne for naturens værdi. Ikke som en ressource, men som noget der har værdi, blot fordi den er til. De lærte mig fuglenes stemmer, og viste mig at vi ikke kan undvære naturens forunderlige, foruroligende og prægtige verden af ubegribelig varians.

På sommerferier med familien har jeg mødt den nordiske naturs vilde og barske skønhed. Eksotiske fugle som lomvier, søpapegøjer, suler og skrigende rider banede sig for mange år siden vej til mit teenagehjerte, og jeg har aldrig glemt min gamle kærlighed. Nu går mine rejser til Norge, Færøerne og Island altid til fuglefjeldene ved Atlanterhavet.

Fjeldet med de ynglende fugle og nøjsomme planter og laver, der får næring fra fuglenes guano, står som en fuldendt abstraktion, og er for mig naturens eget kunstværk over kredsløb og sameksistens. Det er et motiv, jeg altid vender tilbage til. Den samme tilpasning, samhørighed og afhængighed kan findes hos en stæreflok der går til ro i tagrørene. Når flokkene fortættes for at forvirre rovfuglene, og der opstår det fænomen, man kalder for ”Sort sol”, bliver individet opløst, og det store livsnødvendige fællesskab tager over. Inspirationen til disse motiver opstod, da jeg for snart 10 år siden, begyndte at tage til marskområdet for at se det gribende fænomen. Man behøver imidlertid ikke at tage til Sønderjylland for at se ”Sort sol”. Også her ved Hjarbæk Fjord hvor jeg bor og har atelier, kan man se stærene danse.

Mine malerier er ikke nøjagtige naturskildringer, men mere en sammensmeltning af naturindtryk, tanker, følelser og sansninger. I malerierne er jeg optaget af at skildre selve sansningen af naturen, og jeg arbejder med modsætninger som mørke og lys, bevægelse og ro, jord og himmel og det konkrete overfor det abstrakte.

Jeg har arbejdet som billedkunstner siden 2004, og har været så priviligeret, at jeg har kunnet forene mine to store passioner, nemlig kunsten og naturen, og gjort dem til min levevej.

Mine arbejdsområder spænder over akryl-, olie- og akvarelmaleri, og siden 2015, hvor jeg har fulgt keramik på Århus Kunstakademi, har jeg også arbejdet med skulpturel keramik. På akademiet har jeg modtaget undervisning af Louise Gaarmann, Christine Urfe Bendt og Lærke Tøndering. Tidligere er jeg blevet undervist af Mette Maya Gregersen på Sorring lervarefabrik.

I mine keramiske arbejder er naturen også inspirationskilden. I det skulpturelle arbejde undersøger jeg, hvordan de strukturer og former der findes i naturen, kan overføres til keramiske udtryk. Lerets begrænsninger og muligheder afprøves, imens den magiske gave fra jorden forvandles fra blødt og formbart til hårdt og uforgængeligt.